17.00 / ORKIESTRA KLEZMERSKA TEATRU SEJNEŃSKIEGO

20.00 / KONCERT FINAŁOWY SUWERE(I)NNOŚĆ


100CZNIA
/ 17.00
ORKIESTRA KLEZMERSKA TEATRU SEJNEŃSKIEGO
wstęp | wolny

Muzycy ORKIESTRY KLEZMERSKIEJ TEATRU SEJNEŃSKIEGO sztuki uczą się nie w konserwatorium, ale w zespole prowadzonym przez Wojciecha Szroedera w Sejnach. Sejny – miasto leżące na Pojezierzu Wschodniosuwalskim – od wieków zamieszkują nie tylko Polacy, ale i niegdyś Żydzi, Rosjanie, Niemcy, Białorusini…, do dziś Litwini. W grze muzyków wychowanych na pograniczu – i tym geograficznym, i kulturowym – słychać wpływ wszystkich tych tradycji, ale przede wszystkim energię i witalność. Najbardziej ukochali muzykę klezmerską, która niegdyś towarzyszyła żydowskim obrzędom religijnym, a z czasem przerodziła się w muzykę rozrywkową, graną podczas żydowskich ślubów i uroczystości, by wreszcie połączyć się z jazzem. Grają z największymi klezmerami świata, nagrywają muzykę filmową, jak do „Wołynia” w reż. Wojciecha Smarzowskiego (2016), kochają jazz.
Muzyka klezmerska jest obecna w Sejnach w Białej Synagodze niemalże na co dzień. Letnie koncerty gromadzą szeroką publiczność i wrosły już w krajobraz sejneńskich wydarzeń kulturalnych. Orkiestra Klezmerska dla młodych z Sejn jest doświadczeniem, które czasem prowadzi dalej i wpływa na wybory oraz staje się ścieżką życia.
Dzisiaj sejneńscy muzycy zasilają warszawską scenę muzyczną, grają w najciekawszych formacjach, tworzą własne inicjatywy muzyczne. Spotkania z Mikołajem Trzaską i Raphaelem Rogińskim – wybitnymi muzykami młodego pokolenia poszukującymi inspiracji w muzyce żydowskiej, którzy w ciągu ostatnich lat odwiedzali Sejneńską Spółdzielnię Jazzową (kolejny długofalowy program, prowadzony przez sejneńskich muzyków) – zaowocowały nowym brzmieniem muzyki żydowskiej w Sejnach.
Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego powstała pod koniec lat 90. w trakcie pracy nad teatralną inscenizacją „Dybuka” Szymona An-skiego (1996). Tworzą ją młodzi ludzie związani z Fundacją Pogranicze i Ośrodkiem „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach. Obie te instytucje w swojej pracy edukacyjnej i artystycznej odwołują się do wielokulturowego dziedzictwa Europy Środkowowschodniej.

Dzisiaj to już kolejne pokolenie sejneńskich muzyków. Wielu młodych w Sejnach miało już okazję wtajemniczać się w sekrety muzyki klezmerskiej, ciągle dochodzą nowi, młodsi, zajmując miejsce odchodzących w dorosłe życie kolegów. Zmienia się też instrumentarium zespołu, a tym samym jego brzmienie.

SKŁAD
Dominika Korzeniecka (perkusja), Mateusz Bartosiewicz (perkusja), Borys Pol (perkusjonalia), Tadeusz Soroko (tuba), Michał Jachimowicz (sakshorn tenorowy), Stanisław Soroko (sakshorn altowy), Mateusz Sznejkowski (puzon suwakowy), Maciej Soroko (puzon suwakowy), Patryk Masłowski (puzon wentylowy), Dominik Sekura (trąbka), Kacper Szroeder (trąbka), Marcin Dąbrowski (trąbka), Michał Popiel (trąbka), Maciej Popiel (saksofon altowy, klarnet), Paweł Jaczewski (saksofon altowy), Maja Misiukanis (saksofon altowy), Janek Głembocki (saksofon altowy), Mikołaj Pol (wibrafon, cymbały), Michał Moniuszko (kontrabas), Wojciech Szroeder (akordeon)

Wspólna produkcja: SOFA, 100cznia


ECS > ogród zimowy
/ 20.00
KONCERT FINAŁOWY | SUWERE(I)NNOŚĆ
wstęp | wolny, ale obowiązkowo kliknij bezpłatną wejściówkę online lub odbierz ją z kasy ECS (od 25 lipca)
WEJŚCIÓWKI ONLINE

„Walcząc o suwerenność, człowiek stawia kamień graniczny. Zaznacza nim krawędź swojej posiadłości, przestrzeń ojczyzny. Zaznacza nie tylko swe posiadanie i przynależność, lecz także swą odrębność. Nazywa siebie…”. tak rozpoczyna się opowieść o suwerenności prowadzona ścieżkami różnych sztuk, stylistyk i gatunków. Muzyka eksperymentalna spod znaku Jóhanna Jóhannssona i Steve’a Reicha spotyka się z jazzową wariacją na temat Marsylianki, a w hip-hopie wybrzmiewa manifest o budowaniu mostów, szukaniu porozumienia i potrzebie dialogu. Usłyszymy kompozycje niezależnych, suwerennych twórców, którzy pracują nad własnym językiem muzycznym i pozostają wierni swoim ideałom. Istotnym elementem koncertu będzie także cisza i język migowy.

Miejsce i czas tego polifonicznego zdarzenia nie są przypadkowe – sierpień, stocznia i… suwerenność, w której chcemy widzieć siostrę solidarności. Kanwą koncepcji koncertu stał się tekst Krzysztofa Czyżewskiego, autor podejmuje w nim temat suwerenności nie w znaczeniu politycznym, ale filozoficznym – jako odwrócenie i pogłębienie otaczającego nas dyskursu. Chcemy widzieć w suwerenności gotowość do spotkania z drugim, otwarcie się na innego, nie zatrzaśnięcie przed nim drzwi. Człowiek suwerenny ustawia kamień graniczny najczęściej u zbiegu dróg. Wyznacza w ten sposób miejsce spotkania... Mamy nadzieję, że wspólnie wsłuchamy się w opowieść o suwerenności, która przekracza granice. Nie chodzi przecież o zacieranie granic, a o sztukę ich przekraczania.

tekst | Krzysztof Czyżewski
koncepcja | Kinga Janowska
reżyseria | Marcin Liber
kierownictwo muzyczne, kompozycje | Paweł Tomaszewski
wizualizacje | VJ Wiktor Podgórski
produkcja | Oficyna Artystyczna 13 Kotów

WYKONAWCY

AKTORZY
Małgorzata Gorol
Jan Sobolewski

MUZYCY
Marcin Wasilewski Trio
Marcin Wasilewski (fortepian)
Sławomir Kurkiewicz (kontrabas)
Michał Miśkiewicz (perkusja)
L.U.C. & REBEL BABEL ENSEMBLE (Orkiestra Dęta Gminy Wejherowo)
Miłosz Pękala | Magdalena Kordylasińska-Pękala
Hubert Zemler

SEKCJA INSTRUMENTALNA
Paweł Tomaszewski (fortepian)
Sławomir Kurkiewicz (kontrabas)
Michał Miśkiewicz (perkusja)
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 49 dla Dzieci Niedosłyszących w Gdyni

MAŁGORZATA GOROL
Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Aktorka Teatru Polskiego we Wrocławiu (2013–2016), od dwóch lat związana z Teatrem Starym w Krakowie, gdzie zagrała między innym w „Weselu” w reż. Jana Klaty. Wielokrotnie nagradzana, m.in. Nagrodą im. Leona Schillera i nagrodą Talent Trójki. Odtwórczyni roli Dagmary w filmie „Twarz” (2017) w reż. Małgorzaty Szumowskiej.

 


JAN SOBO
LEWSKI
Aktor, performer, tancerz, wokalista. Jeden z najciekawszych młodych aktorów. Absolwent PWST w Krakowie. Do niedawna związany z Teatrem Polskim w Bydgoszczy, coraz częściej gra w Warszawie. Zachwyca się tym, że można mówić głośno swoje myśli przed widownią, że można być aktorem podmiotowym, który współtworzy spektakl, jego treść i wymowę. Współpracował m.in. z Anną Smolar, Oliverem Frljiciem, Weroniką Szczawińską, Michałem Borczuchem i Magdą Szpecht.

 

ŁUKASZ L.U.C. ROSTKOWSKI
Producent muzyczny, wokalista, kompozytor, autor tekstów oraz reżyser wideoklipów i koncertów. Nagrodzony m.in. Paszportem Polityki. Za rozmach i odwagę swoich produkcji, eklektyzm oraz niekonwencjonalne rozwiązania muzyczne zdobywa szacunek kolejnych krytyków. W muzyce celowo przekracza gatunki, tworząc na pograniczu nu jazzu, trip-hopu, hip-hopu, reggae, folku, elektroniki i klasyki. Jego największą pasją jest łączenie muzyki z obrazem i słowem. Stworzył prywatną filozofię czterech galaktyk sztuki, która zakłada traktowanie muzyki, filmu, grafiki i słowa jako jednego sumarycznego przekazu. Od 2002 roku nagrał 16 studyjnych albumów konceptualnych oraz stworzył muzykę do wielu filmów, programów i spektakli. W 2015 roku z Janem Featem założył pod patronatem Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 – REBEL BABEL ENSEMBLE.
SKŁAD ZESPOŁU
Michał Lasota (perkusja)
Mikołaj Busiakiewicz (moog)
Jakub Klemensiewicz (sax baryton)
Adam Skorczewski (trąbka)
realizator | Bartosz Andruszewski

REBEL BABEL ENSEMBLE
To międzynarodowy big-band łączący muzyków, raperów i kompozytorów z różnych regionów Europy. Wspólnie przekraczają bariery kulturowo-językowe, wprowadzają muzykę do sfer wykluczonych z uczestnictwa w kulturze, aby budować dialog i pojednanie. Ideą projektu jest prezentowanie indywidualności brzmieniowych i językowych Europy poprzez międzynarodowe spotkania, a także łączenie świata zawodowców i amatorów w formie koncertów, happeningów i flasz mobów.
REBEL BABEL łączy hip-hop, folk, funk i orkiestry dęte z wielojęzykowym rapem, często angażuje publiczność.

DUET PĘKALA | KORDYLASIŃSKA | PĘKALA
Miłosz Pękala – wibrafonista i perkusjonista, improwizator, a także adiunkt w klasie perkusji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Magda Kordylasińska – marimbafonistka specjalizująca się w kameralistyce XX i XXI wieku, pedagog. Wspólnie pracują od 2004 roku. Szczególnie bliski jest im nurt minimal music oraz szeroko rozumiana muzyka elektroakustyczna. Współpracują z wieloma artystami i zespołami. Koncertują w kraju i za granicą. Wraz z pianistami Lutosławski Piano Duo tworzą zespół Kwadrofonik, formację, która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku.

MACIO MORETTI / niestety z przyczyn niezależnych od organizatora artysta nie wystąpi podczas koncertu

HUBERT ZEMLER
Perkusista, kompozytor, interpretator muzyki współczesnej. Brązowy medalista międzynarodowych Igrzyska Delfickich w kategorii „perkusja sola” w Korei Południowej.
Współpracował między innymi z Felixem Kubinem, Jonem Gibsonem, Johnem Tilbury, Benem Frostem, Evanem Ziporynem, Gyanem Riley’em,  Agusti Fernardezem, Szabolscem Esztényi, grupą Kwadrofonik, Kamilem Szuszkiewiczem (Zebry a Mit, Istina), Raphaelem Rogińskim, Wacławem Zimplem (trio LAM), włoskim studiem muzyki eksperymentalnej „Tempo Reale” oraz grupą Mitch&Mitch.
Koncertuje również jako solista. W jego repertuarze są utwory własne oraz kompozytorów XX i XXI wieku. Obecnie jeden z najbardziej aktywnych perkusistów polskiej sceny improwizowanej, eksperymentalnej i free jazzu. Występuje z przedstawicielami różnych nurtów muzycznych, takich jak jazz, world music, rock, blues czy muzyka improwizowana.


MARCIN WAS
ILEWSKI TRIO
To najbardziej znane na świecie polskie trio jazzowe, a Marcin Wasilewski pozostaje jedynym polskim pianistą w katalogu ECM Records z Monachium, uznawanej za jedną z najważniejszych jazzowych wytwórni na świecie. Laureaci niezliczonej liczby nagród. Muzycy mają swój rozpoznawalny styl, unikatowo łącząc tradycyjne elementy ze współczesnym brzmieniem. W tym roku Trio obchodzi 25-lecie współpracy w niezmienionym składzie.
„Trio polskiego pianisty Marcina Wasilewskiego jest jednym z najlepszych, pojawiających się na europejskiej scenie jazzowej w minionej dekadzie” – napisał brytyjski dziennik „The Guardian”.


PAWEŁ TOMASZEWSKI
Pianista, kompozytor, aranżer, producent. Wykładowca w Instytucie Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego w specjalności gra na fortepianie.
Zdobywca Grand Prix oraz nagród indywidualnych wszystkich najważniejszych konkursów jazzowych w Polsce. Koncertował na scenach całego świata z polskimi i międzynarodowymi gwiazdami muzyki jazzowej i rozrywkowej. Występował w składach bardzo zróżnicowanych aparatów wykonawczych – od koncertów solowych po koncerty z orkiestrami symfonicznymi i big-bandami. Współpracował z wybitnymi artystami, jak: Steve Vai, Nigel Kennedy, Maria Schneider, Rick Margitza, Eric Marienthal, Dean Brown, Michał Urbaniak, Krzesimir Dębski, Urszula Dudziak… Nagrał kilkadziesiąt płyt CD z rożnymi wykonawcami i płytę autorską „Actual Proof. Tomaszewski Trio –”. Jest również kompozytorem dwóch dużych dzieł: „Symphony of the Galaxies” oraz „Polish Jazz Symphony” na orkiestrę symfoniczną, big-band oraz solistów.

MARCIN LIBER
Jeden w najważniejszych reżyserów teatralnych średniego pokolenia. Zaczynał jako aktor związany z poznańskim Teatrem Biuro Podróży. Jeden z założycieli Teatru Usta Usta, debiutował jako reżyser w 2000 roku. Od tego czasu wyreżyserował ponad 30 spektakli. Jest laureatem wielu nagród, m.in. Lauru Konrada na Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach czy Nagrody Głównej i nagrody za reżyserię – XIII Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu – dla spektaklu „Na Boga” w Teatrze im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu. Ostatnia jego realizacja to „Święto Winkelrida. Rewia Narodowa” w teatrze Wybrzeże.

VJ WIKTOR PODGÓRSKI
Z wykształcenia grafik i operator dźwięku, przygotowywał projekcje wideo modulowane na żywo oraz udźwiękawiał animacje, wideo art, filmy dokumentalne i reklamy. Współpracuje z muzykami, choreografami i aktorami, tworząc oprawę wizualną ich występów. „Naczelną ideą mojej pracy artystycznej jest poszukiwanie synergii między dźwiękiem a obrazem. Zależność ta pogłębiona jest poprzez przestrzeń i czas, w których odbywa się kompozycja, a narracja balansuje między abstrakcją, znaczeniem i symboliką. Moją intencją jest, aby obserwacja odbiorcy graniczyła z rozumieniem, a cisza i dźwięk z muzyczną harmonią” – mówi artysta.

KRZYSZTOF CZYŻEWSKI
Praktyk idei, animator kultury, poeta i eseista, współtwórca Ośrodka „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach oraz Fundacji Pogranicze. Wspólnie z zespołem Pogranicza założył Międzynarodowe Centrum Dialogu w uratowanym przed zniszczeniem dworze rodziny Czesława Miłosza w Krasnogrudzie, na granicy polsko-litewskiej. Animator programów dialogu międzykulturowego w Europie Środkowej, na Bałkanach, Kaukazie, Azji Środkowej, Indonezji, Bhutanie i innych pograniczach świata. Wykładowca na wielu europejskich i amerykańskich uniwersytetach. Laureat gdańskiej nagrody dla twórców Neptun (2017).